Blog 57 – Nederland is steeds rijker gezegend met duurzaamheid bijeenkomsten. Er lijkt één grote organisatie achter te zitten. Een soort Joop van den Ende ‘Sustainability Show’. Kijk maar naar de steeds terugkerende acts: een hoofdtent met de 17 kleurrijke iconen van de SDGs, een indrukwekkende CEO-olifant die volle zalen trekt, NGO-tijgers die door brandende hoepels springen, Harm Edens of Greg Shapiro die hun publiek zelfs zonder schmink aan het lachen brengen. En dan ikzelf om het Hooggeëerd Publiek SDG-geheimen toe te vertrouwen of met een boodschap naar huis te sturen.
De schijn bedriegt. De meeste manifestaties staan op zichzelf en komen voort uit een enthousiast initiatief van studenten, bedrijven, NGOs of overheden. De SDGs oefenen daarbij een grote aantrekkingskracht uit. De omvang van de bijeenkomsten verschilt sterk: soms beperkt, waardoor er veel gelegenheid voor het publiek is om mee te doen, soms met een paar honderd mensen die in parallelsessies uiteengaan en soms enorme happenings met grote sterren. De toegankelijkheid varieert ook: soms is het in-company voor eigen medewerkers, soms een masterclass of training tegen betaling, maar meestal een gratis en open festijn. Een afsluitende borrel (“voor het netwerken”) ontbreekt zelden in Nederland.
Infotainment
Waar dient dit alles toe? ‘Infotainment’ en bewustwording, ongetwijfeld. Maar ook om te komen tot hogere kwaliteit van de SDG-implementatie. Zonder grote organisatie achter de evenementen lijken de sprekers hun boodschappen in de afgelopen 3,5 jaar toch onderling af te stemmen in de richting van een versnelling en samenhang van de doelen. In het deelnemersveld maken de usual sustainability suspects plaats voor inkopers, projectontwikkelaars, beleggers, leraren, zorgverleners, etc. Dat vraagt wat van de presentator; mijn slides uit de periode 2016-2017 zijn volledig onbruikbaar geworden. De drie P’s van People-Planet-Profit hebben bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor Return-Risk-Impact.
Het Duurzaamheid Circus moet verder op zoek naar een nog veel groter publiek. Wat te denken van het midden- en kleinbedrijf en de consument? In hun werkuren hebben ze vast weinig tijd om naar evenementen te gaan. Als het Duurzaamheid Circus op korte termijn in hun buurt komt zijn er positieve kansen!
Afbeelding: Mairinha via Pixabay
Wat een tof initiatief!
Kunnen jullie iets meer vertellen over de term Return-Risk-Impact?
Alvast dank,
Mvg,
Pieter Patje