Blog 53 – Wereldberoemd is het ‘Kodakmomentje’. Aanvankelijk een door deze firma leuk bedacht reclamewoord voor het vastleggen van een fotogenieke gebeurtenis. Later door innovatieve startups gebruikt als boemerang voor het missen van de digitale slag door vast te houden aan analoge successen uit het verleden. Bij SDGs gaat het om het omgekeerde: het ‘kantelmomentje’.
Dit moment, veel bekender in het Engels als ‘tipping point’, gaat weliswaar ook om een plotselinge gebeurtenis, maar komt juist níet voort uit iets onzekers of het missen van een slag. Het begrip komt uit de natuurkunde en duidt op een zodanig oplopende druk dat een grote verandering optreedt. Na drie jaar SDG-implementatie is de conclusie dat de druk versneld moet worden opgevoerd om het kantelmoment dichterbij te halen.
Niet iedereen hoeft in beweging te komen, doorgaans is 20 procent voldoende. Die groep bestaat uit verbinders, medialogen en influencers. De verbinders hebben een excellente netwerkomgeving. Als opperverbinder heb ik daarover in mijn omgeving niet te klagen. Medialogen kunnen de weg naar de massamedia en social media vinden. Die zouden in 2019 sterker aan de SDGs moeten worden verbonden. Influencers (verkopers) zijn mensen met charisma, die spelenderwijs navolgers krijgen. Die zijn schaars gezaaid. Ik hou mij aanbevolen voor suggesties.
Tot nu toe maken de medialogen vooral materiaal (sheets, banners, websites, tweets) voor de verbinders. Erg leuk, maar dát gaat de kanteling niet brengen. Het materiaal moet er zijn voor jongeren, voor ondernemers, voor consumenten. Ik kan nu al raden dat ze de boodschap veel te complex vinden: dit beklijft niet. De complexe geheimtaal van de SDGs moet – zonder te vervallen in de antitaal van de gele hesjes – worden omgezet naar de agenda van optimisme en kansen met een geheide carnavalskraker als kantelmomentje.
Foto: Free-Photos @ Pixabay.
In de laatste zinnen kom je tot een hinderlijke conclusie: Het beklijft niet. En zeker niet bij de ontevreden kiezers. Dit stukje is inhoudelijk en metaforisch juist, maar hiermee trek je geen stemmers weg bij bv PVV & SP. Wat vind je overigens van mijn blog van gisteren. De laatste op mijn website? Helaas kan ik de link zelf niet meesturen, want dan krijg ik een foutmelding dat ik spam verstuur.
In de laatste alinea van deze blog ben ik op zoek naar de juiste taal, die de antitaal van de gele hesjes vermijdt. Ik schrijf niets over het wegtrekken van stemmers bij politieke partijen, wel hoe je de 17 positieve doelen bij de kiezer brengt.
Als je iets in positieve zin wil veranderen, moet de negatieve stemming bij m.n. de ontevreden kiezers (PVV, SP, FvD & thuisblijvers) omgeturnd worden, door hen perspectief te bieden. Dat kan je lezen in alternatiefstaatsbestel punt nl. Als ze eenmaal doorhebben dat hun stem daarna wel meetelt heb je iets dat wel beklijft. Voorwaarde is dat de burger centraal staat, dat ze gehoord worden en carrière politici & partijelites terzijde worden geschoven.
In de laatste zinnen kom je tot een hinderlijke conclusie: Het beklijft niet. En zeker niet bij de ontevreden kiezers. Dit stukje is inhoudelijk en metaforisch juist, maar hiermee trek je geen stemmers weg bij bv PVV & SP. Wat vind je overigens van mijn blog van gisteren. De laatste op mijn website? Helaas kan ik de link zelf niet meesturen, want dan krijg ik een foutmelding dat ik spam verstuur.
Helemaal mee eens Hugo. Tijd voor actie!
Mooi hoe je letterlijk schrijft ‘Influencers (verkopers) zijn mensen met charisma, die spelenderwijs navolgers krijgen’ in combinatie met ‘Tot nu toe maken de medialogen vooral materiaal (sheets, banners, websites, tweets) voor de verbinders. Erg leuk, maar dát gaat de kanteling niet brengen.’ Dit is ook wat wij hebben ervaren: om mensen in actie te krijgen, moeten de SDG’s laagdrempelig, dichtbij huis en op een speelse manier onder de aandacht worden gebracht. Om die reden gebruiken wij ( Good2Connect en Zinnige Zaken) ‘het Werelddoelenspel’ waarin we via Gamification laten zien hoe je direct aan de gang kan met de SDG’s. We gaan graag de verdere samenwerking en uitdaging aan om die kanteling te versnellen Hugo!