Doel 4.
Kwaliteitsonderwijs
Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen
Met name door de millenniumdoelen is er op het gebied van onderwijs de laatste jaren veel verbeterd, vooral voor vrouwen en meisjes. Op dit moment gaat 91 procent van de kinderen in ontwikkelingslanden naar de basisschool. Het aantal kinderen dat niet naar school gaat is ten opzichte van 2000 gehalveerd: van 100 miljoen in 2000 naar 57 miljoen in 2015. Maar er valt nog veel winst te behalen. Vijftig procent van de kinderen met een basisschoolleeftijd die niet naar school gaan, wonen in conflictgebieden. En wereldwijd kunnen 103 miljoen jongeren nog niet lezen of schrijven.
Primair, secundair en tertiar onderwijs
Omdat het met primair onderwijs al erg goed gaat in de wereld, richt dit doel zich zowel op primair als secundair en tertiair onderwijs. In 2030 moeten dan ook alle jongens en meisjes in de wereld de basisschool en middelbare school kunnen afmaken. Ook moeten alle mannen en vrouwen toegang krijgen tot betaalbaar beroeps-, technisch-, en hoger onderwijs.
Kwaliteit
Binnen dit doel is ook meer aandacht voor de kwaliteit van onderwijs. Zo moeten scholieren en studenten kennis en vaardigheden kunnen opdoen over duurzame ontwikkeling, duurzame levensstijlen, mensenrechten en gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Daarnaast moeten scholen een cultuur van vrede, geweldloosheid, diversiteit en mondiaal burgerschap promoten. Hier zijn bekwame docenten voor nodig. Daarom moet er meer aandacht uitgaan naar het opleiden van leraren in ontwikkelingslanden.
Officiële omschrijving van het Duurzame Ontwikkelingsdoel en targets
Doel 4: Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen
4.1 Er tegen 2030 voor zorgen dat alle meisjes en jongens op een vrije, billijke en kwalitatief hoogstaande manier lager en middelbaar onderwijs kunnen afwerken, wat moet kunnen leiden tot relevante en doeltreffende leerresultaten.
4.2 Er tegen 2030 voor zorgen dat alle meisjes en jongens in hun vroege kindertijd toegang hebben tot een kwalitatieve ontwikkeling, zorg en opvoeding voorafgaand aan de lagere school zodat ze klaar zijn voor het basisonderwijs.
4.3 Tegen 2030 gelijke toegang garanderen voor alle vrouwen en mannen tot betaalbaar en kwaliteitsvol technisch, beroeps- en hoger onderwijs, met inbegrip van de universiteit.
4.4 Tegen 2030 het aantal jongeren en volwassenen met relevante vaardigheden, met inbegrip van technische en beroepsvaardigheden, voor tewerkstelling, degelijke jobs en ondernemerschap aanzienlijk opdrijven.
4.5 Tegen 2030 genderongelijkheden wegwerken in het onderwijs en zorgen voor gelijke toegang tot alle niveaus inzake onderwijs en beroepsopleiding voor de kwetsbaren, met inbegrip van mensen met een handicap, inheemse bevolkingen en kinderen in kwetsbare situaties.
4.6 Er tegen 2030 voor zorgen dat alle jongeren en een groot aantal volwassenen, zowel mannen als vrouwen, geletterd en rekenvaardig zijn.
4.7 Er tegen 2030 voor zorgen dat alle leerlingen kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen, onder andere via vorming omtrent duurzame ontwikkeling en duurzame levenswijzen, mensenrechten, gendergelijkheid, de bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap en de waardering van culturele diversiteit en van de bijdrage van de cultuur tot de duurzame ontwikkeling.
4.a Bouwen en verbeteren van onderwijsfaciliteiten die aandacht hebben voor kinderen, mensen met een beperking en gendergelijkheid en die een veilige, geweldloze, inclusieve en doeltreffende leeromgeving bieden voor iedereen.
4.b Tegen 2020 het aantal studiebeurzen wereldwijd en substantieel verhogen dat beschikbaar is voor ontwikkelingslanden, in het bijzonder de minst ontwikkelde landen, de kleine eilandstaten en de Afrikaanse landen, voor toegang tot het hoger onderwijs, met inbegrip van beroepsopleiding en programma’s omtrent informatie en communicatietechnologie, techniek, ingenieurswezen en wetenschappen, in ontwikkelde landen en andere ontwikkelingslanden.
4.c Tegen 2030 op aanzienlijke wijze de toevloed verhogen van gekwalificeerde leraren, ook via internationale samenwerking voor lerarenopleidingen in ontwikkelingslanden, in het bijzonder in de minst ontwikkelde landen en de kleine eilandstaten.
De Vis en de Hengel
Regelmatig organiseren wij bij Eosta speciale lunchbijeenkomsten met bijzondere en vooral inspirerende sprekers. Zo ontvingen wij een paar maanden geleden Auma Obama. Inderdaad, 'de zus van'! Net als haar halfbroer Barack is Auma een zeer bevlogen spreker. Zij...
Negen van de tien kinderen gaan naar school, maar vergeet de kwaliteit niet
Onlangs verscheen het Global Education Monitoring Report, met als centrale thema's migratie en onderwijs. Jaarlijks presenteert Unesco in deze 'onderwijsbijbel' de stand van zaken op het gebied van onderwijs. Een perfect moment om te kijken hoe het staat met het...
Onderwijs, een geschenk dat je niet kunt afpakken
Wat doet Eosta, de grootste Europese handelaar in biologische groenten en fruit aan de SDGs? Michaël Wilde, manager Duurzaamheid en Communicatie geeft je elke maand een kijkje in eigen keuken. Ik zit in de trein terug vanuit Groningen, waar ik zojuist een gastcollege...
Doof maar niet gehandicapt
De Oegandese Ambrose Murangira (36) is tien jaar als hij doof wordt. Daardoor heeft hij zowel in de ‘horende’ als in de ‘dove’ wereld geleefd. Nu werkt hij als activist aan de inclusiviteit van mensen met een beperking. Ambrose Murangira is tien jaar oud wanneer hij...
Vroeg geleerd is oud gedaan: op weg naar duurzaam onderwijs
Het onderwijs is dé plek om volgende generaties te leren over duurzaamheid en het belang hiervan in de toekomst. Aarde, Natuur, Mens: zijn dat niet de woorden die we vanaf het begin moeten leren, in plaats van Aap, Noot, Mies? In 2015 deed Het Groene Brein in opdracht...
“Leerlingen kunnen iets pas belangrijk vinden als ze er vanaf weten”
Binnenkort start SDG Nederland redacteur Caius Nijstad zijn opleiding tot leraar. Voordat hij van start gaat wilde hij meer weten over de rol duurzaamheid in het Nederlandse onderwijs. Daarom sprak hij met Giuseppe van der Helm, directeur van de Coöperatie Leren voor...